WhatsApp 📱 bij vragen: +31 (0) 6 270 477 21 | Of mail ons voor een incompany offerte →

Bewuster communiceren begint met observeren

bewuster communiceren

Bewuster communiceren begint met observeren. Communicatie bestaat immers zowel uit verbale als non-verbale communicatie. Maar toch is nog maar al te vaak zo, dat als we een gesprek openen, we vooral vanuit onszelf denken: “We zullen eens even vertellen wat wij te zeggen hebben”. We vergeten daarbij de tijd te nemen om de ander te observeren en naar lichaamstaal te kijken. En ook tijdens gesprekken doen we dit maar zelden. Waarom toch?

Het antwoord daarop is volledig verklaarbaar. Zoiets vraagt namelijk om oefening. Oefening, oefening en nog meer oefening. Normaal gezien letten we onbewust wel op de lichaamshouding van een ander, maar zijn we hier niet bewust mee bezig. Ons onderbewustzijn is dan ook ongelofelijk slim. Het kan bijna een beperkt aantal stromen van informatie volgen en omgaan met allemaal verschillende processen die tegelijk plaatsvinden. Je hart laten kloppen, ademhalen, je spieren aanspannen, lopen, autorijden, fietsen. Het bewuste deel van je brein daarentegen vindt het al lastig om meer dan één taak tegelijkertijd uit te voeren.

Bewuster communiceren begint met observeren

Eigenlijk observeer je al. Dit doet je onderbewustzijn namelijk voor je. Maar de informatiestromen die het hieruit opmaakt, komen niet allemaal bewust bij je binnen. Je onderbewustzijn verwerkt zo’n 4,2 miljoen(!) prikkels per seconde. Al deze prikkels worden gefilterd tot een beperkt aantal prikkels dat ons bewustzijn bereikt, vaak 5 tot 9 eenheden tegelijkertijd. Dit is ook nodig, omdat we anders voortdurend overweldigd worden door prikkels en kunnen we niet normaal functioneren.

Met dit artikel wil je vooral bewust maken: bewust van het feit dat jij de verantwoordelijkheid kan nemen voor de manier waarop je communicatie verloopt, nog vóórdat je ook maar één woord hebt gezegd. Ik ga je daarom meenemen door de vier niveaus voor het aanleren van een nieuwe vaardigheid. We gaan van …

Onbewust onbekwaam
naar bewust onbekwaam

En van bewust bekwaam
naar onbewust bekwaam (na heel veel oefening)

En als het eenmaal in je systeem zit om anderen te observeren voordat je begint met communiceren, hoop ik oprecht dat dit een groot verschil maakt voor een positiever effect op je communicatie.

De basis van verbinding: beter opletten

Beter communiceren begint met beter opletten. Dat doe je aan de hand van je zintuigen, die in de NLP ook wel eens afgekort worden tot een samengevat ‘VAKOG’. VAKOG staat voor:

Visueel (zien)
Je ziet iemand en neemt zijn of haar lichaamstaal waar. Je ziet de houding, uitstraling, gezichtsuitdrukking, subtiele oogbewegingen, de manier van ademen, en de snelheid van bewegen van de ander.

Auditief (horen)
Je hoort de stem en andere geluiden. Je hoort intonatie, ritme, klankkleur, accenten en dialecten. Je hoort woorden en zinnen die een verhaal vormen.

Kinesthetisch (voelen)
Een stevige of een slappe handdruk, een begroetende knuffel of een koude afstand, een subtiele aanraking of een ongewenste aanraking, een kus op de lippen of een formele begroetingskus op de wangen. 

Olfactoir (ruiken)
De parfumlucht die om iemand heen hangt, de geur van wasmiddel, de lucht van ui en ei na de lunch. Ook je reukvermogen wordt soms volop ‘getinteld’ tijdens de communicatie met anderen.

Gustatoir (proeven)
Proeven gebruik je maar weinig in interpersoonlijke gesprekken (je gaat niet aan de ander lopen likken – dat zou ‘een beetje raar’ zijn), maar het is wel ook een onderdeel van je zintuiglijke waarneming.

Met deze zintuigen kun je ontzettend veel van iemand anders ‘uitlezen’. Bijvoorbeeld hoe diegene zich kleedt, welke parfum diegene draagt en welke (onder)toon er in diegene zijn of haar woorden zit. Maar(!): vaar hier niet blind op. Hoewel observatie je een hoop kan vertellen, kan het verhaal achter de uiterlijke kenmerken van iemand veel diepgaander zijn.

Probeer te observeren op een manier waarmee je niét direct conclusies doet, maar wel aannames opbouwt. Vervolgens is het aan jou om die aannames te checken door middel van een gesprek.

Observeren in de praktijk

Observeren doe je niet vanachter je bureau. Dat doe je door actief de wereld op te zoeken; mensen proactief te benaderen en door gewoon eens om je heen te kijken wat er allemaal gebeurt. Ga niet naar vier muren zitten staren, maar ga eens een rondje wandelen tussen andere mensen.

Observeer eens wat vaker en ontdek hoe waardevol het kan zijn!

Oberveren geeft je de handvatten om een gesprek vanuit het gevoelspunt van de ander te beginnen. En dat levert vaak een sterkere verbinding met de ander op. Waardoor de ander ontvankelijker wordt voor jouw suggesties. Win-win situaties dus!

Geef een reactie

*

WhatsApp 📱 bij vragen: +31 (0) 6 270 477 21 | Of mail ons voor een incompany offerte →