WhatsApp 📱 bij vragen: +31 (0) 6 270 477 21 | Of mail ons voor een incompany offerte →

Irritaties op je werk? Dit kun je er zelf aan doen…

irritaties op je werk

Niets is zo ergerlijk als irritaties op je werk. Je irriteert je aan je collega’s, aan je leidinggevende, aan het zoveelste verandertraject of gewoon aan ‘hoe de dingen gaan’. Maar wat kun je er aan doen? Al deze zaken liggen buiten jezelf. En natuurlijk kun je het tegen collega’s opnemen of tegen ‘het systeem’ vechten voor verandering; alleen is dat iets voor een andere keer…. Er is namelijk ook iets waarmee jij nu, direct, de irritatie al kunt verminderen. En daar wil ik je in dit artikel van op de hoogte stellen. Zodat jij je inner peace weer kunt herstellen. Want jij bent het allerbelangrijkste.

Irritaties op het werk

Irritaties op het werk ontstaan geleidelijk. Die ene collega die altijd hardop zijn appel zit te kauwen naast je. Of de onderwaardering van je collega’s voor alles wat je doet. Of wat denk je van die collega die altijd maar over zichzelf praat? En managers en bestuur die voor de zoveelste keer de boel op de schop willen gooien, zonder duidelijke reden wáárom?

Je kunt je over van alles druk maken. En dat is nu net het probleem. Irritaties zijn een innerlijke beleving. En die beleving wordt aangejaagd door negatieve gedachten. En die negatieve gedachten worden gevormd aan de hand van de perceptie die je kiest. Ken je dat gezegde: “Het is een kwestie van perceptie“?

Percepties zijn invalshoeken van waaruit jij naar de werkelijkheid kijkt. Menselijke percepties worden gevormd door onze opvoeding, opleiding, ervaringen et cetera. Iedereen heeft zijn eigen, unieke (voorkeurs)perceptie. Er is dus wel één werkelijkheid, maar iedereen neemt die anders waar. De verschillen in die waarneming kunnen klein zijn of juist gigantisch. Aan de hand van jouw levensloop heb je een bepaalde voorkeursperceptie gecreëerd: een bril waardoor je zaken bekijkt en analyseert. Jouw perceptie is joúw waarheid: een subjectieve, niet-feitelijke waarheid. En iemand anders heeft weer een andere subjectieve, niet-feitelijke waarheid.

Dat jij een (voorkeurs)perceptie hebt neemt echter niet weg dat je de zaken ook anders zou kunnen bekijken of zou kunnen analyseren – als je dat zou willen.

Perceptuele Intelligentie

Jouw percepties bepalen je kijk op het leven en jouw kijk op het leven bepaalt hoe je handelt. Verander je je percepties? Dan verander je, hoé je handelt en uiteindelijk verander je daarmee dus ook de uitkomsten van jouw handelingen. Begin je te begrijpen wat voor grip jouw percepties op jouw leven hebben?

Daarom is Perceptuele Intelligentie ook zo’n machtig ‘instrument’. Ingrijpen om je percepties te veranderen – en situaties, mensen of objecten eens van een andere kant bekijken – stelt je in staat om je hele houding en gedrag te veranderen. Daarom is een vakantie ook een ideale manier om letterlijk en figuurlijk even afstand te nemen als je irritaties op je werk ervaart. Toch komen die irritaties na je vakantie gewoon weer terug als je ze niet grondig aanpakt.

Je kunt ze op twee manieren wél grondig aanpakken. De eerste manier is om jezelf gewoon eens af te vragen: wat is hier wél positief of nuttig aan? Schrijf dat eens uitgebreid op. De tweede manier lees je onder de ‘waarom’ van je irritatie.

“We gaze continually at the world and it grows dull in our perceptions.
Yet seen from another vantage’s point, as if new, it may still take the breath away.”

– Alan Moore.

De ‘waarom’ van je irritatie

Een tweede manier om je irritatie écht op te lossen is door je eigen perceptie ‘vast te pakken’. Dat doe je door jezelf een aantal vragen te stellen.

Je irriteert je…
  1. Waar irriteer je, je precies aan?
  2. Waarom irriteer je, je daaraan?
  3. Welk stuk – van waar jij je aan irriteert – vind je onacceptabel?
  4. Hoe komt het dat jij dit onacceptabel vindt? Welke overtuiging(en) zit(ten) daarachter?
  5. Waar heb je die overtuigingen opgepikt?
Om je een voorbeeld te geven…
  1. Ik irriteer me aan mijn collega die zijn appel altijd luidruchtig naast mij opeet
  2. Ik irriteer me hieraan, omdat het een luid smekkend geluid geeft in mijn oor – en ik ben opgegroeid dat je met je mond dicht eet. Bovendien ga ik toch ook niet hardop kauwend naast hem/haar zitten eten? Het leid me af van mijn werk en ik vind het onsmakelijk.
  3. Nou, dat je dat thuis doet à la, maar op het werk kun je toch wel een beetje fatsoen hebben?
  4. Kauwen doe je met je mond dicht. En eten doe je op de daarvoor bestemde plekken.
  5. Ik heb die overtuigingen meegekregen vanuit mijn opvoeding.

Aha. Nu komen we bij de crux. Want zou de collega die luidruchtig zijn appel naast je opeet dezelfde opvoeding hebben gehad, denk je? Dat weet je niet. Daar kom je alleen achter door het hem of haar te vragen. Maar je kunt ook gewoon zeggen: “Goh, zou je je appel eens ergens anders op willen eten? Ik kan me niet goed concentreren omdat ik er steeds door afgeleid wordt.”

Simpel toch? Zo simpel dat je nu misschien denkt: dat kan ik toch direct al vragen, zonder bovenstaande vijf vragen? Dat klopt. De bovenstaande vragen zijn er alleen om je te helpen beter te communiceren. Als je namelijk direct in de aanval gaat, kan je collega in de verdediging schieten. ‘Zeg, je kauwt wel heel luidruchtig he, kan je dat niet ergens anders doen?”. Daarop kún je als antwoord krijgen “Ga lekker zelf ergens anders zitten dan”.

Door iemand iets te vragen en uit te leggen waarom je iets vraagt, zijn mensen sneller geneigd in te stemmen met je verzoek. Dat is niet iets wat ik zomaar zeg, maar dit is ook uitvoerig getest en onderzocht door wetenschappers.

Met welk been stap je je bed deur uit?

Een ander belangrijk punt om irritaties op je werk te verminderen is door vóór je werk de tijd voor jezelf te nemen. De meesten van ons beginnen in de ochtend aan hun werk en daardoor kunnen we nog wel eens gehaast zijn. Opstaan, douchen, kinderen naar school brengen, boterhammen smeren, filerijden… noem het maar op. Allemaal stressvolle zaken die je een verkeerde start van de dag kunnen geven.

Misschien ben je opgevoed met het idee dat je de dingen die nodig zijn – of lastig zijn – direct ’s ochtends doet. Auteur Brian Tracy schreef hier zelfs een boek over: Eat that frog! (Slik die kikker!) Stop met uitstelgedrag. Hij schrijft in zijn boek: als je elke dag een levende kikker als ontbijt eet, kan er die dag weinig tot niks anders gebeuren wat nóg erger is. Tracy gebruikt daarbij de ‘levende kikker’ als metafoor voor je meest moeilijke taak; de taak die je waarschijnlijk al het langst aan het uitstellen bent. Maar als je deze taak juíst als eerste op zou pakken en af zou handelen, creëer je daarmee momentum voor jezelf: een gevoel van onoverwinnelijkheid. En dat is een het tegenovergestelde gevoel van wanneer je maar tegen de taak aan blijft hikken, terwijl je 100 andere, minder belangrijke, dingen doet.

Toch is er vóór die levende kikker als ontbijt nog een heel tijdsframe waarin je je vooral zou moeten focussen op jezelf. Hal Elrod, schrijver van het boek ‘Miracle Morning‘, heeft een ochtendroutine ontwikkeld waarin hij iedereen aanraad 1 uur eerder op te staan dan dat je normaal doet. Sta je normaal om 06.00 uur op, dan sta je nu om 05.00 uur op. Sta je normaal om 07.00 uur op, dan sta je nu om 06.00 uur op. Dat hele uur extra gebruik je om zes dingen te doen, welke Hal zijn Life S.A.V.E.R.S. noemt: Silence (Stilte), Affirmations (Affirmaties), Visualization (Visualisatie), Excercise (Beweging), Reading (Lezen), Scribing (Schrijven). Het effect van deze zes elementen in één uur is dat je energie, humeur en het lekkere gevoel omhoog schiet. Dit gevoel neem je mee in de dag die komen gaat, waardoor je veel meer bestand bent tegen stress en tegenslag. Je wordt er een leuker persoon door.

Dit boek is sinds de lancering ervan immens populair. En ook ik gebruik het al vele jaren (het heeft me door één van de moeilijkste periodes van mijn werkende leven geholpen). Ik kan het iedereen aanraden.

Je hoeft natuurlijk niet al de Life S.A.V.E.R.S. exact in één uur te proppen. Ontdek een manier die voor jou werkt. Zo sta ik zelf vaak op, pak ik mijn wandelschoenen, wandel ik 40-50 minuten met mijn koptelefoon terwijl ik een podcast of motivational video luister, kom ik terug om een snelle douche te nemen terwijl ik mijn affirmaties zeg, te mediteren + visualiseren en te schrijven. Dat is de volgorde die ík fijn vind. Ik daag jou uit om een volgorde te kiezen die bij jou past.

Alle redenen om (nog) vroeger op te staan…

De dag starten met rust, ontspanning en plezier zorgt voor:

  • Minder stress;
  • Meer energie;
  • Meer plezier;
  • Lekkerder in je vel zitten;
  • Een beter/vrolijker humeur;
  • Een onverwinnelijk gevoel.

Ps. Ben je nog niet bekend met de kracht van affirmaties? Dan kan ik je het boek ‘I am. Woorden met helende kracht.‘ van Susan Shumsky aanraden.

Geef het zes weken…

Om jezelf nieuwe manieren van denken en nieuw gedrag aan te leren, ben je gemiddeld zo’n zes weken kwijt voordat het echt ‘in je systeem’ begint te zitten. Geef het daarom de tijd. Focus je op een nieuwe ochtendroutine, de levende kikker en nieuwe manieren van denken. Oefen met het krijgen van grip op je perspectieven. En je zult na zes weken merken dat de irritaties op je werk een flink stuk minder zijn geworden.

irritaties op je werk

Geef een reactie

*

WhatsApp 📱 bij vragen: +31 (0) 6 270 477 21 | Of mail ons voor een incompany offerte →