WhatsApp 📱 bij vragen: +31 (0) 6 270 477 21 | Of mail ons voor een incompany offerte →

Van angst naar zelfvertrouwen: 10 praktische tips om je zelfvertrouwen te vergroten

Van angst naar zelfvertrouwen

Van angst naar zelfvertrouwen. Ik denk dat we diep van binnen allemaal wel eens een situatie hebben meegemaakt, waarin we graag wat minder angst en wat meer zelfvertrouwen hadden gehad. Of het nu om die ene keer ging dat je een loonsverhoging wilde vragen, of dat je een situatie voor de geest kunt halen van een ‘gemiste kans’ omdat je op dát moment angst ervaarde – en er later op terugkeek met de weemoed dat je het tóch graag had willen doen. Van angst naar zelfvertrouwen is eigenlijk de inzet op gedragsverandering.

Maar het verleden kunnen we niet meer veranderen. Het heden en de toekomst zijn daarentegen een heel ander verhaal. Wil jij van angst naar zelfvertrouwen gaan? En wil je dit je leven positief laten beïnvloeden? Lees dan zeker de 10 waardevolle tips over ‘van angst naar zelfvertrouwen’ in dit artikel. Zélfs voor wie met een angststoornis kampt, kunnen deze tips helpen.

Wat is zelfvertrouwen?

Er zijn veel verschillende definities van zelfvertrouwen. Voor dit artikel definiëren we zelfvertrouwen als: het gevoel dat iemand heeft over zijn of haar waarde en het idee dat hij of zij iets kan. Angst is daarmee het tegenovergestelde. Angst is eigenlijk een gebrek aan zelfvertrouwen, vandaar ook de titel: van angst naar zelfvertrouwen.

Gebrek aan zelfvertrouwen betekent waarschijnlijk een actieve innerlijke criticus die onophoudelijk tekortschiet. Het betekent onderpresteren, de lat laag leggen (daarmee zal er ook nooit een grote teleurstelling zijn). Het is verwachten te falen, of in ieder geval niet verwachten te winnen. Het is een gezichtspunt dat zichzelf in stand houdt, circulair en nederlaag.

Zowel een gebrek aan zelfvertrouwen als zelfvertrouwen zijn daarmee vooral een innerlijke beleving. Iets dat niet voor het oog waarneembaar is, tótdat ernaar gehandeld wordt. Het geheim van grote leiders, succesvolle mensen en gelukkige mensen is dan ook vaak hun zelfvertrouwen.

10 praktische tips om van angst naar zelfvertrouwen te gaan

1. Maak kleine afspraken met jezelf die je nakomt

Een goede manier om je zelfvertrouwen te komen is er één waar veel mensen niet direct aan denken. Mensen denken vaak aan ‘grootse dingen’ om aan meer zelfvertrouwen te komen, maar de waarheid is dat je jouw zelfvertrouwen juist in de kleine, alledaagse dingen kunt vinden. Zoals bijvoorbeeld elke dag een appel eten – of elke ochtend je bed opmaken. Door zo’n kleine taak voor jezelf te stellen en deze ook na te komen, creëer je een gevoel van trots op je eigen gedrag. Bovendien stuur je – door deze kleine taken na te komen – een signaal naar je onderbewustzijn dat je op jezelf kunt vertrouwen.

Bedenk dus eens: met welke kleine (echt, hou het klein) gedragsaanpassing wil je beginnen? En voer dat vervolgens uit binnen 24 uur. Blijf dat gedrag uitvoeren totdat het een automatisme is geworden. En pas daarna begin je weer met een volgende gedragsaanpassing. Zo stapel je al snel een hele reeks van positieve invloeden op elkaar. Want zelfvertrouwen is, net als succes, een cumulatief goed. Met andere woorden: het is een optelsom.

2. Luister motivational videos / podcasts

Wist je dat je je onderbewustzijn kunt ‘programmeren’? Eigenlijk begint die programmering al vanaf het moment dat we geboren worden. Wil je hier trouwens meer over weten, download dan ook eens het gratis eBookVergeet IQ. Perceptuele Intelligentie als kritieke prestatie indicator (kpi) voor succes‘. Ik noemde het zojuist programmeren, maar eigenlijk zou ik moeten zeggen: wist je dat je je onderbewustzijn kunt herprogrammeren?

Je bewuste (3-8% van je gedachten) en onbewuste (92-97% van je gedachten) geest leren allebei op hun eigen manier. Ap Dijksterhuis, hoogleraar psychologie aan de Radbout Universiteit, schrijft in zijn boek: het slimme onbewuste, dat prikkels en gedachten door het onderbewustzijn 200.000 keer sneller(!) verwerkt worden dan door het bewustzijn. Laat dat even tot je doordringen. Ons geliefde bewustzijn is dus maar een trage processor, terwijl ons onderbewustzijn een geavanceerde supercomputer is met een ongekende verwerkingssnelheid.

Ons onderbewustzijn filtert elke seconde miljoenen prikkels uit onze omgeving en reduceert deze naar een aantal van 150-200 prikkels die we bewust waarnemen. De rest van die prikkels wordt door ons onderbewustzijn gefilterd. Daar merken we met ons bewustzijn niets van. En dat is precies de sleutel tot het herprogrammeren van ons onderbewustzijn. Want als je de hele dag motivational videos luistert via YouTube, krijg je tips binnen van grootdenkers zoals Jim Rohn, Les Brown, Denzel Washington, Simon Sinek, Nick Vujivic, Mel Robbins, Oprah, Arnold Schwarzenegger, et cetera, et cetera. Je zult merken dat je na enkele weken of maanden een sterkere mindset begint te krijgen.

Wil je de motivational videos beluisteren die ik ook dagelijks-wekelijks luister? Klik dan hier eens.

3. Wees je ervan bewust dat angst géén permanente staat is. Jij DOET je angst, maar je bent je angst niet.

Angst is een emotie. Angst is een negatieve emotie. Dat wil zeggen: angst is een emotie die niet fijn is om te ervaren. Tegelijkertijd zijn wij, als mensen, de makers van onze eigen emoties. Emoties volgen namelijk gedachten. En je eigen gedachten ervaar je niet altijd bewust (soms wel). Meestal ervaar je jouw eigen gedachten onbewust. Zie ook de uitleg hierboven, dat 92-97% van je gedachten door je onderbewustzijn verwerkt worden.

Om je een voorbeeld te geven van hoe dit werkt neem ik even de achtbaan. Misschien heb ook jij vroeger wel eens in de wachtrij gestaan voor een achtbaan met een loop en een corkscrew. Je kon daarbij allerlei gedachten hebben. Je kon denken: “Oh God, dat ding gaat over de kop, houden de beugels me dan wel vast, kan ik die snelheid wel aan, word ik niet misselijk?”. Of je kon denken: “Spannend, ik heb hier zo’n zin in! Het zal vast goed gaan want ik heb er vertrouwen in dat alles veilig is, maar de kick die het geeft lijkt me fan-tas-tisch!” Dit zijn twee hele verschillende denkwijzen die allebei een soort ‘vlinderbuik’-gevoel oproepen. Je voelt een vreemde sensatie in je lichaam terwijl je wacht om in te stappen. De één omschrijft die lichamelijke sensatie als angst, terwijl de ander het omschrijft als gezonde spanning. Wat er vervolgens gebeurt is dat mensen hiernaar handelen. Omschrijf je het als angst, zul je sneller geneigd zijn uit de rij te stappen. Omschrijf je het als gezonde spanning, dan zul je waarschijnlijker in de achtbaan stappen. Hoe vaker je diezelfde actie herhaalt in je leven, hoe sterker zich er een neurologische verbinding in je hersenen vormt. Je slijt dan als het ware gedragpatronen in, in je hersenen. Je kunt er echter elk moment voor kiezen om ander gedrag te gaan vertonen, maar vaak laten we ons belemmeren door negatieve emoties en beperkende beslissingen uit ons verleden. In mijn coachingsessies neem ik daarom eerst die twee weg: je herinneringen blijven, maar ik neutraliseer dan de angst en de eerdere beperkende beslissingen – en beperkende overtuigingen – waardoor je bepaald gedrag blijft herhalen. 

Een ‘natuurlijke emotie’ duurt slechts 90 seconden. Alle emoties die langer duren, laat jij bewust toe. Blijf je langer dan 90 seconden in je angst hangen dan is dat een bewuste keuze.

4. Ontdek waar je psychische energie zit

Wil je van angst naar zelfvertrouwen gaan, dan is het ook handig om te weten waar jouw psychische energie zit. Waarom? Omdat ieder persoon een unieke blauwdruk heeft van waar hij of zij energie van krijgt. En hoe meer energie je ergens van krijgt, hoe langer je het vol kunt houden zonder vermoeid te raken – en hoe beter je er in kunt worden met de tijd. Je kunt je psychische energie ook wel als je unieke ‘talent(en)’ beschouwen.

Albert Einstein zei ooit:
“Everybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree it will live its whole life believing that it is stupid.”

Sommige mensen doen van nature datgene waar ze energie van krijgen, vaak ook omdat ze hierin gesteund – en soms zelfs gepushed – worden door hun directe omgeving. Anderen hebben dat geluk niet en voelen zich vaak ‘het zwarte schaap’ van de familie, of op hun werk. Dat betekent niet dat je op dat moment niet waardevol bent. Je bent net zo slim en goed als ieder ander. Het betekent alleen maar dat je niet in een omgeving zit waar jouw talent gevoed wordt.

Je hebt dan drie dingen te doen:

  1. Zoek uit waar jouw psychische energie (talent) zit
  2. Leer je behoeften communiceren
  3. Ga op zoek naar de omgeving waarin je tot bloei komt

En schaam je nergens voor. Jij bent een wonder van de natuur. Je hebt recht op een plek op de planeet waar je tot bloei kunt komen. Zoals een cactus het goed doet in de woestijn en een waterlelie het goed doet in het water; maar laat deze twee ruilen van omgeving en ze zullen een langzame dood sterven.

Wil je weten waar jouw psychische energie zit? Vraag dan eens een Birkman ontwikkelassessment aan.

5. Snap dat falen de weg naar succes is – en wees trots op je ‘mislukkingen’

Weet je wat succesvolle mensen allemaal met elkaar gemeen hebben? Ze hebben gefaald. Ze hebben honderden keren meer gefaald dan dat ze succesvol waren met hun acties. En die paar keer dat ze succesvol waren, maakte het meer dan goed voor al die andere keren dat ze faalden.

Verkopers aan het begin van hun carrière belden 100 mensen per dag. 99 zeiden er “Nee” tegen hun aanbod. 1 nam hun aanbod aan. En naarmate ze honderden mensen meer belden, verbeterden hun vaardigheden en werden deze verkopers steeds beter in hun vak. Als ze nu 100 mensen bellen, zeggen er 22 “Ja” op hun aanbod. Een mooi voorbeeld in de praktijk hiervan, is dat van de Australiër Sabri Suby.

Walt Disney ging vijf keer failliet voordat hij eindelijk écht succes boekte. Thomas A. Edison faalde 999 keer, voordat hij bij zijn 1000ste experiment de gloeilamp uitvond. En Jeff Bezos vertelde onlangs hoe de vrijheid om te mogen ‘falen’ dé sleutel is geweest tot het succes van Amazon. Bekijk de video hier.

Als je een doel hebt gesteld zijn fouten onvermijdbaar. Accepteer het. Leer ervan en ga door. De enige echte manier om te falen is wanneer je volledig stopt het te proberen.

6. Mediteer

Mediteren brengt eveneens meer zelfvertrouwen met zich mee. Het leert je te luisteren naar de stem ín jezelf en naar je intuïtie, in plaats van naar alle meningen en opinies in de hectische wereld om ons heen. Er bestaan enkele hele krachtige meditaties op het gebied van zelfvertrouwen. Google er eens een rondje naar en zoek een meditatie die bij jou past. Een echte aanrader is ook de app ‘Meditation Moments’ van Michael Pilarczyck.

Een gebrek aan zelfvertrouwen gaat ook vaak gepaard met negatieve gedachten over jezelf. “Ik ben niet goed genoeg”, “Ik kan dit toch niet” en “Voor wie ben ik nou eigenlijk van waarde?” zijn zulk soort gedachten. En we hebben ze allemaal weleens. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat 70% van onze onbewuste gedachtenstromen negatief zijn. Dit komt mede doordat ze een alarmerende functie hebben ter bescherming van onszelf. Maar er is ook een gedeelte negatieve gedachtenstromen die ons – bewust of onbewust – worden aangereikt door onze directe omgeving (familie, vrienden, radio, televisie, reclames, werk, etc.).

Als je denkt dat je verslagen bent,
ben je dat
Als je denkt dat je niet durft,
durf je niet.
Als je graag wint,
maar denkt dat je het niet kunt
Is het vrijwel zeker dat je verliest.

Als je denkt dat je verliest,
ben je verloren
Want in de buitenwereld ontdekken we
dat succes begint bij iemands wil
Het hangt af van de mentale houding.

Als je denkt dat een ander beter is,
is dat ook zo
Je moet jezelf hoog denken om te kunnen stijgen
Je moet zeker van jezelf zijn voordat
je ooit een prijs kunt winnen.

De overwinningen in het leven gaan niet altijd
naar de sterkste of de snelste man
Maar vroeg of laat is de winnaar
de man (red: of vrouw) die denkt dat hij (red: of zij) het kan!

Bron: uit het boek ‘Think and grow rich’ van Napoleon Hill
De ramp van negatief denken

7. Visualiseer

Zelfverzekerd worden door visualisatie is (nog) niet heel erg bekend, maar wel héél erg effectief. Het helpt in positieve zin mee aan het vergroten van het zelfvertrouwen op twee manieren:

  1. Het geeft mensen een doel in het leven;
  2. Het activeert neuronen in de hersenen alsof we datgene wat we visualiseren al werkelijk ervaren.

Mensen die doelen voor zichzelf stellen zijn 60% gelukkiger dan mensen die dat niet doen. Het is inmiddels ook niet meer ongewoon om een moodboard te gebruiken bij het stellen van doelen: een verzameling van visuele objecten (plaatsjes, knipsels, etc.) waar we naartoe willen werken. Het geheim in het bereiken van die doelen is echter een cumulatieve optelsom. Men moet er geduld voor hebben. Zie ook het eerste punt van dit artikel. En wat eveneens belangrijk is: door te visualiseren en doelen na te streven, kan men zich hier positief op focussen. Wat positieve gedachten teweeg brengt.

Iets wetenschappelijker kunnen de gunstige effecten van visualisatie ook vanuit het brein verklaard worden. Wist je bijvoorbeeld dat Michael Jordan het laatste schot van zijn basketbalwedstrijden altijd eerst mentaal succesvol voorstelde, voordat hij het in het echt deed? Hij zette de kracht van visualisatie effectief in om zijn vaardigheden te verbeteren en om zijn persoonlijke records te verbreken. Niet alleen Michael Jordan, maar ook andere bekende succesvolle mensen zoals Jim Carrey, Oprah Winfrey en Arnold Schwarzenegger gebruiken visualisatie om obstakels te overwinnen en hun doelen te bereiken (bron: NLP Instituut). Wat er op het moment van visualisatie gebeurt, is dat je neuronen geactiveerd worden.

Heb je bij punt drie van dit artikel gelezen hoe je gedragspatronen inslijt? Dat doe je niet alleen door dergelijk gedrag daadwerkelijk te vertonen, maar dat kun je ook doen door gedrag te visualiseren. Visualiseer je iets wat je later gaat doen, dan is dat gedrag al ingesleten in je brein en zullen je hersenen er sneller voor kiezen om deze weg te gebruiken. Omdat het door jouw gevisualiseerde gedrag dan al bekend is voor je brein, kan het je gedrag of prestaties verbeteren en daarmee bijdragen aan het bereiken van je doelen.

8. Blijf leren en blijf kritisch in wat je aanneemt

Lezen heeft invloed op veel meer dan we denken, waaronder: je inlevingsvermogen, je zelfbeeld, je mate van ontspanning, je creativiteit en je zelfvertrouwen. Door te lezen wordt vergroot je je vocabulaire, doe je meer kennis op en leer van de verhalen (en de fouten) van anderen. Waardoor je die fouten zelf niet meer hoeft te maken. Het is eigenlijk dus collectieve kennis waarvan je ‘profiteert’ in je eigen leven. En dat kan je een hoop opleveren. Het maakt daarbij niet eens uit wát je leest (zelfs uit de Donald Duck zijn vele levenslessen te halen). Toch zien we de afgelopen jaren weer een sterk toegenomen interesse in boeken over persoonlijke ontwikkeling en psychologie.

Wel is het belangrijk dat je altijd een student blijft en geen volger wordt. Lees en vorm vervolgens je eigen ideeën. Waarom dat zo ontzettend belangrijk is? Mensen die zomaar iemand anders volgen, nemen zijn of haar ideeën over – en daarmee ook zijn of haar leven. “You take their advice, you take their life” geldt hier dan. Wat zoveel wil zeggen: je berooft jezelf dan van je (keuze)vrijheid in dit leven. Je laat je gijzelen door andermans gedachten.

Informatie is goed. Maar luister ook naar je intuïtie en blijf kritisch. Lees altijd meerdere boeken over één onderwerp. Blijf gretig in je zoektocht naar meer informatie. Stel jezelf eens vaker de vraag: “Waarom?” Waarom vertellen mensen dit? Waarom doen mensen zo? Waarom wordt dit zo uitgebeeld? Waarom worden andere zaken – soms opzettelijk – buiten beschouwing gelaten? Et cetera.

Lees ook dit artikel over de complexiteit van framing eens:
“Framing gaat veel verder dan je denkt, dag in, dag uit.”

9. Journaling

Als je aan journaling doet ben je aan het schrijven. En dat werkt soms bijna magisch. Het lijkt wel alsof je de meest complexe gedachten uit je hoofd op papier zet om ze ineens objectief te kunnen bekijken – en er oplossingen voor te vinden. Journaling is wat dat betreft dan ook een belangrijk iets in de transformatie ‘van angst naar zelfvertrouwen’.

Ook Hal Elrod, auteur van het boek ‘The Miracle Morning’ is groot fan van journaling. Hij heeft een ochtendroutine gecreëerd die hij ‘The Life S.A.V.E.R.S’ noemt, waarbij de S voor Scribing (schrijven) staat. Hij zegt daarover: “My favorite form of scribing is journaling, which I do for 5-10 minutes during my Miracle Morning. By getting your thoughts out of your head and putting them in writing, you gain valuable insights you’d otherwise never see.”

Als jij ook elke dag een paar minuten de tijd neemt voor journaling, leer je je gedachten te ordenen én je leert jezelf steeds beter kennen. Wat weer nieuwe inzichten kan geven. Bovendien is later nalezen wat je eerdere gedachten waren vaak ook enorm waardevol.

10. Weg met conformiteit

Ieder mens is uniek. De diversiteit van persoonlijkheid is gigantisch. En bij Leiderschapsacademy kijken we alleen naar de kleur van je hart (en heel misschien ook je aura). We moedigen je aan om jezelf te zijn – en te blijven. Laat je niet gek maken door anderen. Door zelfkennis en door te weten waar jij goed in bent, kun je de meest waardevolle toevoeging voor de wereld zijn.

“Het tegenovergestelde van moed is niet lafheid. 
Het is conformiteit.”
Merin de Does

Conformeer je niet zomaar altijd aan anderen. Natuurlijk zijn er vaak regels en overeengekomen normen en waarden, maar binnen die kaders heb jij de vrijheid om uit te dragen wie JIJ bent. Eigen jezelf dat ook toe, voordat je iemand anders de regie over je leven laat nemen. Of zoals Brené Brown zegt: “Either you walk inside your story and own it or you stand outside your story and hustle for your worthiness.” 

Tot slot

Hopelijk heb je veel nieuwe inzichten opgedaan van deze 10 tips over ‘van angst naar zelfvertrouwen’. Maar onthoud dat kennis alleen je leven niet verandert. Alleen kennis + actie = wijsheid. Breng deze tips daarom in de praktijk. Ga ermee aan de slag. En mocht je eventuele toevoegingen of opmerkingen hebben, deel ze dan hieronder.

Bedankt voor het lezen van dit artikel: ‘Van angst naar zelfvertrouwen’.

Van angst naar zelfvertrouwen

Geef een reactie

*

WhatsApp 📱 bij vragen: +31 (0) 6 270 477 21 | Of mail ons voor een incompany offerte →