WhatsApp 📱 bij vragen: +31 (0) 6 270 477 21 | Of mail ons voor een incompany offerte →

Waarom je áltijd fte in je organisatie zou moeten vrijhouden voor storytelling

storytelling fte

Storytelling is een hippe term and it’s here to stay. Op het internet wordt je inmiddels omvergeblazen door de duizenden artikelen over wát storytelling nu eigenlijk is – en waarom het zo effectief is. Maar nu even praktisch: wat doe jij met storytelling in je organisatie?

Heb je storytellers rondlopen? Zijn er communicatieadviseurs die het officieel opgepakt hebben? Heb je er fte voor vrijgemaakt? Hebben jullie een magazine waarin verhalen gedeeld worden? En is storytelling verweven in je externe communicatie?

Storytelling: je weet dat het krachtig is…

Je weet dat storytelling krachtig is, toch? Je hebt er inmiddels vast al het één en ander over gehoord en over gelezen. Maar kennis is en blijft ‘gebakken lucht’ zonder uitvoering. Dus nu is het tijd om in actie te komen!

Een organisatie die storytelling al langere tijd verweven heeft in hun bedrijf en marketingaanpak is bijvoorbeeld The Greenery (Barendrecht): The Greenery is de merknaam van de marketingbedrijven van Coöperatie Coforta U.A., één van de grootste internationaal opererende groente-, fruit- en paddenstoelen afzetorganisaties in Europa (bron: Wikipedia). Zij interviewen fruit- en groentetelers en plaatsen deze verhalen op verschillende plekken. Maar ook intern worden er volop verhalen opgehaald en ingezet: op het social intranet, voor de nieuwsrubriek op de website en voor tal van andere zaken.

Overigens hangen hier in de lokale plus televisieschermen achter de kassa’s die korte videodocumentaires en een hele fotoreeks met de titel ‘Streekmeesters‘ vertonen. Wie lang in de wachtrij staat wordt bijna automatisch met zijn ogen naar de televisieschermen getrokken.

En lees ook dit artikel eens: ‘Met storytelling consumenten overtuigen‘.

Van contentplan naar storytelling-plan

De meeste communicatieafdelingen en ondernemers hebben wel een contentplan: een planning van welke content ze de komende periode zullen delen. Maar hoe zit het met het storytelling-plan?

Is er ook een planning waarop interviews en bezoeken gepland staan met collega’s, ondernemers en/of klanten? Of zijn er op z’n minst Zoom-videocalls? Als je géén storytelling-plan hebt is dat een gigantische gemiste kans. En jezelf afvragen of storytelling wel binnen jouw project of ambities past is verloren tijd. Storytelling komt immers overal in terug. Mensen zijn wandelende verhalen. Projecten zijn verhalen die erop wachten gedocumenteerd te worden. Ambities komen ergens vandaan…

Storytelling werkt als groeiversneller. Zet het daarom dan ook in.

Maak die fte vrij!

Je hoeft niet direct iemand ervoor aan te nemen. Je kunt ook fte vrijmaken bij één – of meerdere – van je huidige werknemers. Ondersteun ze echter wel met een cursus ‘Storytelling’, zodat ze weten hoe je goede verhalen schrijft. Verhalen met een goed in elkaar gezette spanningsboog. Verhalen die je af wilt zien of lezen.

Ga jij vandaag nog aan de slag?

fte storytelling

Geef een reactie

*

WhatsApp 📱 bij vragen: +31 (0) 6 270 477 21 | Of mail ons voor een incompany offerte →